Friday 18 April 2014

Jurnal - Khamis (17 April 2014)



            Pada hari ini,saya dikejutkan oleh seorang abang senior yang mengajak saya dan abang bilik saya ke surau. Pada mulanya,agak liat untuk bangun,tetapi mengenangkan solat berjemaah hebat pahalanya, akhirnya  saya pergi. Selepas solat subuh di surau,saya ke dewan makan untuk mengambil sarapan. Lauknya hari ini agak sedap iaitu nasi goreng berlaukkan telur. Selepas makan,saya ke bilik semula untuk mengemas katil saya lalu saya terus ke tandas untuk mandi. Selepas mandi,saya telah diberikan pendrive  oleh  Ketua Darjah agar memindahkan  persentation Kimia saya atas arahan Cikgu Mad Nor(Guru Kimia). Selepas itu ,saya bersiap untuk pergi ke perhimpunan pagi. Sebelum saya pergi ke perhimpunan,saya pergi ke bilik Zoey untuk mengajaknya ke perhimpunan,alangkah terkejut apabia saya melihat dia lena terbaring sambil komputernya dalam keadaan terbuka. Saya terus mengejutkannya tetapi dia masih tidak bangun. Jam telah menunjukkan 7:30,saya telah lambat ke perhimpunan lalu saya terpasa meninggalkan Zoey kerana saya takut saya akan didenda. 

            Alhamdullilah,saya masih tidak lambat kerana ada beberapa murid yang lain lambat juga,jadinya saya tidak malu. Sewaktu di perhimppunan,kami  membacakan  Al-Fatihah kepada abang senior ‘Fast Treck’ yang akan menduduki temuduga Petronas pada pagi ini. Selepas itu,seorang abang senior datang ke atas pentas bagi mengumumkan kelas yang akan diduduki  buat sementara waktu atas sebab digunakan oleh pihak Petronas bagi tujuan temuduga.

 Selepas itu,kami terus ke kelas masing-masing. Sewaktu perjalanan ke kelas,saya telah menerima mesej dari cikgu Agama Islam kerana dia sibuk. Sewaktu matapelajaran Agama Islam, saya telah menyiapkan beberapa tugasan saya yang belum siap. Selepas tamat waktu Agama Islam,kami ke kelas Sejarah. Pada hari ini,kami telah diberikan tugasan berkumpulan. Tajuk kumpulan saya ialah berkaitan Khulafa Ar-Rasyidin. Kumpulan kami memilih saya untuk memperbentangkannya atas alasan kecekapan dan keberanian  saya dalam perucapan. Selepas waktu Sejarah,kami turun ke dewan makan. Selepas makan,saya ke Makmal Biologi 2. Hari ini,kami diarahkan untuk membuat lab report berdasarkan ‘result’ yang telah direkodkan pada eksperimen lepas. Setelah waktu Biologi habis,kami ke kelas sementara kami untuk mempelajari Bahasa Melayu. Setelah beberapa minit menunggu kedatangan cikgu,barulah kami tahu kami tidak dapat belajar Bahasa Melayu kerana ketiadaan guru.

            Selepas itu,kami turun ke dewan makan untuk makan tengah hari. Di dewan makan,saya berbual dengan seorang abang yang akan ditemuduga nanti. Dia berkata dia mengambil bidang ‘Mechanical Engineering’ Selepas makan,saya ke bilik lalu saya ke tandas untuk mandi dan saya balik ke bilik semula,lalu tidur. Jam loceng yang saya kunci berbunyi tepat pada pukul 2:15. Saya bangun lalu ke pantri untuk mengambil wudhu lalu solat. Selepas solat,saya bersiap untuk ke kelas  Bahasa Jepun. Pada kelas kali ini,saya telah  mengetahu sedikit sebanyak nombor Jepun dari 1 hingga 1000. Kami juga belajar cara memperkenalkan diri serta orang lain dan kami belajar cara menyebut umur. Selama 2 jam belajar,maka tamatlah pembelajaran pada hari ini. Saya  balik ke bilik.

            Pada waktu petang,saya menyiapkan sedikit jurnal. Pada pukul 6:37,saya turun ke dewan makan untuk makan malam. Selepas makan,saya ke biik semula untuk mandi. Selepas mandi,saya turun ke dewan seberguna untuk solat. Selepas solat, kebiasaanya ada bacaan hadith,saya berasa begitu kecewa kerana saya masih belum berpeluang untuk membaca hadith. InsyaAllah, saya berharap masanya sampai juga nanti. Kemudia,aktiviti malam ini ialah FORUM yang bertajuk dakwah dan ukhuwah. Selepas itu,kami menunaikan solat  Isyak sebelum ke prep. Sewaktu prep,saya telah menyambung semula tugasan  Jepun bersama seorang kawan saya yang fasih dalam berbahasa Jepun. Selepas habis prep,saya ke bilik lalu ke tandas dan terus  menukar baju tidur.  Sebelum  tidur macam biasa saya terpaksa menyiapkan sedikit jurnal.  Malam ini terlalu mengantuk jadi jurnal yang sedikit lagi untuk hari ini sebenarnya saya sambung buat pada hari Jumaat.

                      I attribute my success to this: I never gave or took any excuse
                                                                                                                                                                                                                  

No comments:

Post a Comment