Thursday 24 April 2014

Jurnal - Selasa ( 22 April 2014)



            Pada hari ini,saya telah bangun pada pukul 6:45 pagi. Setelah bangun,saya terus mandi. Selepas mandi,saya memakai baju PJ. Jadinya,tidak perlu memakan masa yang lama. Setelah itu,saya ke dewan makan. Menu sarapan pagi pada hari ini ialah kuey teow dan nugget. Selepas makan,saya ke dewan makan untuk bersedia kerana hari ini saya akan membacakan doa. Kini tibalah masanya untuk membaca doa. Sewaktu turun dari atas pentas,mereka memuji saya kerana saya membaca doa yang panjang.

             Selepas perhimpunan, saya dan rakan sekelas  menunggu di dewan untuk waktu Pendidikan Jasmani. Kerana ketiadaan cikgu,saya bermain sukan kesukaan saya yang saya mahir iaitu ping pong. Saya telah bermain bersama Presiden sekolah, Achmad Bakhtiar. Selama 20 minit bermain bersamanya,dia terus berhenti main kerana cikgu PJ telah sampai. Jadi,saya dan kawan saya mengemas meja ping pong lalu ke ke kelas PJ. Di kelas Pj,saya telah membuat jurnal.

             Selepas itu,saya ke kelas sebelah untuk matapelajaran English. Saya menyambung kerja saya. Pada pukul 10:00 pagi, kami turun ke dewan makan untuk makan. Selepas makan,saya ke kelas Matematik. Setelah beberapa minit,saya menelefon cikgu kerana hendak mengetahui ada kelas atau tidak? Cikgu berkata dia akan sampai dalam beberapa minit lagi,dia menyuruh kami menyiapkan kerja Math tajuk’ Algebraic Expression ii’. Beberapa minit kemudian,dia sampai. Alhamdullilah,saya hanya salah 3 soalan sahaja daripada 57 soalan. Selama dua jam berada di dala kelas,maka berakhirlah P&P untuk waktu pagi. Sebelum balik,salah seorang kelas kami yang ‘homesick’ menangis kerana dia  tidak faham dan menyalahkan pelajar lelaki lain yang melemahkan semangatnya. Orangnya ialah Hairul Hafiz . Selepas itu, kami pergi makan. Selepas makan,saya balik ke bilik lalu tidur.

           Pada pukul  2:15 petang,saya bangun lalu terus solat. Saya berangkat dari bilik pada 2:27 petang. Subjek Kimia adalah kelas pada petang ini. Di dalam kelas ini, kami telah diajar  elektron dan kami telah diberi latihan. Sewaktu Kimia,saya telah membawa coklat ke kelas. Hafiz meminta saya. Saya bukannya nak tak nak bagi,sebab coklat sedikit sahaja. Jadinya saya,terpaksa tipu sunat cakap sudah bar terakhir. Saya berharap dia tidak kedekut kerana hari itu saya telah meminta dia,tapi dia tak beri kerana hari tu dia ada banyak. Selepas tamat waktu Kimia, kami ke dewan makan untuk makan. Selepas makan,saya balik ke bilik. Saya menyiapkan sedikit jurnal. Selepas iu,saya telah membuat tugasan subjek KImia. Pada pukul 5:35 petang saya tidur sebentar sehingga pukul 6:20 petang. Selepas itu,saya mandi dan bersiap untuk turun solat. Sewaktu prep,saya mendapati bahawa hari ini komet boleh dilihat menggunakan teleskop. Selepas prep,saya turun ke tepi surau untuk membeli murtabak maggi. Selepas itu,saya dibertahu tahu bahawa tiada aktiviti melihat  komet dibatalkan  kerana cuaca yang tidak mengizinkan. Saya terus balik ke bilik dan menyiapkan jurnal. Selepas saya menyiapkan jurnal ,saya  terus tidur.

-Jika fikiran anda negatif, maka anda akan selalu melihat keindahan hidup sebagai penderitaan. Jika fikiran anda selalu positif, maka anda akan melihat segala musibah sebagai kenikmatan.-

No comments:

Post a Comment