Saturday 26 April 2014

Jurnal Jumaat (25 April 2014)



                Pada hari ini,saya bangun agak lewat. Saya rasa badan saya lemah.Tangan saya menyentuh dahi dan terasa panas.Saya letakkan tangan saya depan mulut dan menghembusnya.Terasa bahang panas nafas saya.Berat sungguh untuk berdiri.Saya gagahkan juga.Saya ke pantri untuk mengambil wudhu’ lalu masuk ke bilik dan solat. Setelah itu, dengan langkah yang longlai saya kuatkan juga ke bilik mandi.Harapan saya setelah saya mandi tentu panas badan saya surut.Hari ini ada merentas desa.Jadi saya kena juga kuatkan semangat.Inilah kali pertama saya akan menyertai larian merintas desa diPermata.Walaupun badan ini memang rasa lemah saya tetap seronokkan hati untuk sama-sama menyertai larian merintas desa itu.  

Pada pukul 7.30 pagi,saya turun ke dewan serbaguna untuk aktiviti memanaskan badan. Selepas itu,kami bersedia untuk merentas desa. Mula-mula,level 1 dan level 2 lelaki yang bergerak dahulu diikuti foundation 1 lelaki.Kemudian barulah pelajar perempuan bermula level 1,level 2 dan foundation 1. Saya berlari bersama Hafiz. Permulaan berlari, saya telah terasa hendak muntah tapi saya cuba melupakannya.Saya tidak berlari tetapi berjalan sahaja. Walaupun begitu, dada ini rasa berat dan penat untuk bernafas.Saya tetap masih berjalan tapi semakin mahu terasa hendak termuntah.Tiba-tiba Cikgu Zaim menahan saya dari depan dan menyuruh saya supaya berhenti. Cikgu Zaim menyuruh saya menaik kereta kawannya lalu kawannya menghantar saya pulang ke dewan serbarguna. Selepas itu,saya berehat.Tapi saya rasa bersyukur kerana dapat juga mengelurkan peluh supaya panas badan saya kurang. Selama kira-kira 15 minit kemudian,sampailah dua orang pelajar foundation 1 iaitu Syed dan Kamal berlumba di garisan penamat. Pemenangnya ialah Syed. 
Selepas acara merentas desa tamat,saya terdengar Muhammad Nabil memberitahu kepada rakan lain bahawa saya telah putus asa. Sedihnya hati saya, kerana dia tanpa usul periksa telah menuduh dan mengata saya.Saya bersabar lalu ke dewan makan. Apabila sampai di dewan makan, makanan masih belum tersedia. Kerana tidak larat saya mengambil keputusan untuk pulang ke bilik.Sampai di bilik,saya berehat sekejap untuk menghilangkan peluh dan mandi.Setelah itu,saya ke dewan makan semula dan dalam pukul 10.15 saya balik semula ke bilik.Saya rasa badan ini begitu lemah sekali dan matapun panas dan susah untuk buka.Saya pun baring atas katil dan tertidur.

Pada pukul 12.45 tengah hari,tiba-tiba saya terdengar deringan telefon.Rupa-rupanya ibu saya menelefon saya.Dengan malas dan tidak berdaya dia menyuruh saya agar bangun dan turun ke bawah kerana mereka sudah sampai. Selepas itu,saya bangun lalu ke pantri membasuh muka lalu turun ke bawah untuk menjumpai mereka. Selepas itu,kami ke Masjid UKM bersama ayah,ibu dan kakak.Pada pukul 2.15,saya pulang kembali ke Permata lalu kami makan bersama di pondok . Makanan yang dibawa oleh ibu saya ialah makanan kegemaran saya iaitu rendang daging.Baiklah ibu saya bawa hidangan tengah hari buat kami sekeluarga.Hari ini saya memang tidak larat untuk ke dewan makan. Selepas makan,saya bersiap untuk pulang.Kali ini saya tidak pulang ke rumah tetapi saya sekeluarga ke rumah pak cik sebelah ayah.Esok kakak saya ada temuduga di Kolej MARA Banting.Sebelum itu, saya menyiapkan sedikit lagi tugasan Kimia dan Biologi yang perlu dihantar hari ini juga.

Kami tiba di rumah pakcik saya lebih kurang pukul 8.45 malam.Kebetulan malam itu,pak cik saya mengadakan kenduri bacaan Yasin. Setelah memasukkan barang-barang ke dalam bilik, saya yang kepenatan cuba juga kuatkan diri untuk menolong apa yang patut.Tapi saya masuk semula ke dalam bilik untuk mandi dan solat.Saya menjengah ke luar dan lihat ramai tetamu telah pulang.Pak cik dan ayah mengajak saya makan.Tapi menu mi hoon yang dihidangkan adalah menu yang kurang saya gemari.Jadi saya hanya makan nuget ayam sahaja.Sebelum tidur saya buka laptop dan menyiap sedikit tugasan video Jepun.Hampir 12.30 malam saya pun tidur.

Life is 10% what happens to me and 90% of how I react to it.

No comments:

Post a Comment