Thursday 24 April 2014

Jurnal - Rabu (23 April 2014)



            Pada hari ini,saya telah bangun pada pukul 5:15 pagi dan  membuat kerja dan tidur balik pada pukul 6:05 pagi dan bangun semula pada pukul  pukul 6:20 pagi untuk solat. Selepas solat di dalam bilik,saya mandi dan bersiap untuk ke perhimpunan. Selepas perhimpunan,kami ke kelas English.  Hari ini, kami diminta menyampaikan ‘Public speaking’. Sememangnya saya berasa tidakah berapa  gentar kerana sebelum ini saya memang sudah biasa tampil dikhalayak ramai seperti berpidato dan bersyarahan. Yang menjadi masalah ialah sebelum ini saya menggunakan bahasa Melayu atau Bahasa Arab tetapi hari ini dalam English. Waktu English itu begitu lama rasanya hari ini.  Rupa-rupanya giliran saya tidak sampai pada hari ini kerana masa tidak cukup.Rakan-rakan yang telah mempersembahakan ‘public speaking’ ada yang terhenti-henti dan ini menyebabkan masa tidak cukup.Jadi saya dan beberapa orang rakan yang terpaksa menunda ‘public speaking’ pada hari yang lain.

            Selepas waktu elektif habis iaitu yang digantikan dengan English tadi,kami turun ke Dewan Makan untuk makan. Selepas makan,kami  ke kelas kimia. Pada kelas kali ini,kami telah menanda kerja yang kami dapat tetapi tidak perlu kira markah lagi kerana ada yang belum disuruh oleh cikgu. Selepas waktu Kimia pula,kami ke kelas Muzik yang berada di atas makmal Kimia. Semasa  kelas muzik kali ini,saya tidak boleh memberi tumpuan sepenuhnya kerana kelas kami telah bergabung dengan kelas 1K2.Jumlah yang seramai 27 orang itu menyebabkan saya telah bermain game. Selepas waktu Muzik,saya ke dewan makan untuk makan. Lauk hari ini ialah ayam percik. Selepas makan,saya ke bilik lalu mengambil wudhu’ lalu solat da terus tidur sebentar.

            Saya bangun kira-kira 2:20 petang Selepas itu saya ke kelas Fizik. Pelajaran hari ini ialah menjawab beberapa soalan yang diberi. Soalan mula-mula senang tetapi 3 soalan terakhir susah kerana soalannya bergabung dengan algebraic. Tetapi saya mengatasi masalah itu dengan bertanyakan soalan. Ni adalah antara formula yang susah
u=initial velocity
v=final velocity
t=time taken
s=displacement
a=constant acceleration
Example
v=u + at
s=ut+1/2 at2
v2=u2+2as

Yang ni adalah formulanya. Selepas waktu Fizik dalam pukul 3:30 petang,saya berbual-bual bersama Kay Yang berkenaan Fizik sambil menunggu sampai pukul 4:50 petang kerana mahu ke kelas tambahan. Hanya 10 minit sahaja kerana selepas itu saya ke bilik mesyuarat .Pelajar CGPA di bawah 3.12 perlu berkumpul di bilik mesyuarat. Semasa mesyuarat ,kami telah diberi semangat oleh Prof Noriah,Prof Arif dan Ustazah Syakinah. Kerana ramai gagal subjek Biologi, Kimia dan Bahasa Antarabangsa. Kami telah diajar seketika subjek Kimia. Prof. memuji saya kerana dapat membuat lagu yang mudah untuk mengingati elemen. Hampir satu jam lebih kami berjumpa. Pelajar 1K3 kena bergerak cepat dan berlari pulang ke asrama kerana giliran pelajar 1K3  pula untuk mengemas dewan. Saya singgah ke dewan makan dahulu sebelum balik ke bilik.Selepas makan,saya pulang ke bilik lalu mandi dan pergi ke dewan pada pukul 7:15 petang. Mengah rasanya terpaksa mengejar masa.Selepas solat Isyak,saya ke prep. Pelajar 1K3 tidak duduk di kelas prep kerana kelas dikunci. Jadi,saya duduk di kelas 1K1. Malam ini, saya membuat kerja Kimia dan sedikit jurnal yang belum siap. Balik prep saya cuba juga siapkan jurnal sebelum tidur.

 I’ve missed more than 9000 shots in my career. I’ve lost almost 300 games. 26 times I’ve been trusted to take the game winning shot and missed. I’ve failed over and over and over again in my life. And that is why I succeed.

No comments:

Post a Comment