Monday 14 April 2014

POLEMIK MH370






Pandangan saya tentang kehilangan pesawat MH 370

Benar kehilangan pesawat MH 370 yang sudah masuk lebih sebulan bermula 8 Mac 2014 lalu,  boleh dianggap aneh dan ia mengegarkan dunia. Para pemimpin dan ketua-ketua jabatan tertentu negara kita sendiri sudah pening dan bingung memikirkannya. Setakat ini tidak ada apa-apa 'solusi' berhubung kehilangan pesawat B777-200 itu. MISTERI MH370 MENGGEMPARKAN DUNIA! Kita semakin hari semakin lemas dengan isu MH 370. Banyak isu-isu penting yang lain karam dan tenggelam disebabkan MH370.

Dari satu sudut kehilangan membingungkan semua orang itu telah membantu usaha memperkenalkan negara ini di mata dunia. Kempen Tahun Melawat Malaysia 2014, turut mendapat kesan kelabaan dari kejadian itu. Kenapa tidak, dalam sekelip mata saja nama Malaysia menjadi pertuturan negara-negara di seluruh dunia. Orang makin mengenali dan pandai menyebut perkataan MALAYSIA dan nama Malaysia Airline System juga menjadi sebutan.

Tetapi sayangnya kehebatan nama negara kita dalam warna dan variasi yang tidak begitu menyenangkan. Negara kita mendapat kesan langsung atas tragedi itu. Kesan yang kita dapat ialah kesan negatif dan tidak berapa elok untuk sesebuah negara. Reputasi pembangunan dan kemajuan negara kita sedikit terjejas.


Bilakah kali terakhir pesawat itu dikesan?

Penerbangan MH370 berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) jam 0041 pada Sabtu dan dijadualkan tiba di Beijing pada jam 0630. Pengawal trafik udara terputus hubungan pada jam 0130.
Gambar dalam imej radar yang menujukkan kedudukan terakhir pesawat MH730 sebelum hilang.













Di mana pesawat ini menghilang?


Pesawat ini menyeberangi Laut China Selatan dan di selatan semenanjung Ca Mau, Vietnam. Ia merupakan laluan biasa dengan memasuki ruang udara Kemboja dan juga Vietnam sebelum masuk ke ruang udara China.

Tiada isyarat kecemasan atau isyarat lain dihantar. Akan tetapi, pesawat ini dipercayai cuba berpatah balik dari jalan yang dijadualkan berkemungkinan ke arah Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.



Siapa yang berada di dalam penerbangan MH370?

Pesawat MAS hilang terhempas membawa 239 penumpang termasuk 2 orang bayi dan 12 anak kapal (krew) yang terdiri daripada warganegara dari 13 buah negara.  Senarai bilangan penumpang dan krew yang terlibat dalam kehilangan pesawat MH730 mengikut negara adalah seperti di bawah :-
   


                                                       
Apakah negara-negara yang terlibat dalam usaha  
gerakan mengesan dan menyelamat MH 370?
 
Pesawat MH370 Boeing 777-200 milik Penerbangan Malaysia telah terputus komunikasi dengan menara kawalan trafik udara di Malaysia pada awal pagi Sabtu lalu dan menyebabkan gerakan mencari dan menyelamat besar-besar telah dilakukan melibatkan pelbagai negara.

Berikut adalah senarai negara-negara yang terlibat secara rasmi dan penuh dalam usaha mencari dan mengesan MH370 yang dipercayai dilarikan oleh individu atau kumpulan yang mempunyai kepakaran mengawal kapal yang tinggi.


Selain Malaysia, gerakan besar-besaran ini juga turut dibantu oleh Malaysia, Australia, Bangladesh, Brunei,China, France, India,  Indonesia, Japan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Laos, Myanmar,  New Zealand, Pakistan, Philippines, Russia, Singapore, South Korea, Thailand, Turkmenistan, UAE, UK, US, Uzbekistan, dan Vietnam.

Bermakna ada 26 negara yang meliputi kawasan pencarian seluas 30 juta batu persegi.

Kerajaan Malaysia mengerahkan pelbagai agensi dalam misi mencari dan menyelamat pesawat MH730 yang masih gagal dikesan.  Operasi pencarian ini melibatkan penggunaan aset-aset ketenteraan dari pelbagai cabang udara, laut dan darat termasuk juga penglibatan agensi penguatkuasaan maritim dan polis dari negara-negara yang terlibat.

Kesimpulan padangan saya daripada apa yang saya baca 
tentang sebab kehilangan MH 370.

Setiap manusia termasuk saya pastinya inginkan penjelasan terutamanya seperti krisis MH370 yang sukar untuk dijelaskan.  Disebabkan kekurangan maklumat, ramai yang mempunyai teori-teori masing-masing seperti teori rampasan sehingga yang pelik seperti rampasan makhluk asing  begitu jugalah saya.

Berikut adalah beberapa pandangan daripada pembacaan saya:

1.         Dipercayai terdapat 2 penumpang yang menggunakan pasport curi/palsu.  Dua penumpang yang ditemui telah menaiki MH370 menggunakan pasport Austria dan Itali yang dicuri.  Sebenarnya sama ada dua orang penumpang berkenaan yang dikenali dengan nama Pouria Nour Muhammad Merdad dan Delavar Seyed Muhammad Reza masih belum sahih apakah mereka menaiki pesawat berkenaan, dan apa lagi bertanggungjawab dengan kehilangan itu. Jadi tanggapan buruk dan negatif kepada keduanya yang membawa kesan buruk ke atas negara kita dan MAS, tidak perlu diperbesar-besarkan atau 'gampang gelong' membuat kesimpulan yang mereka adalah pengganas. 

Persoalannya, adakah pasport dicuri berkaitan dengan kehilangan pesawat? Kehadiran 2 penumpang dengan pasport curi adalah pelanggaran undang-undang tetapi ia lebih berkisar kepada isu pemerdagangan manusia.


Luigi Maraldi, warga Itali yang kehilangan pasport ketika bercuti di Phuket tahun lalu terkejut apabila namanya tersenarai antara penumpang pesawat Malaysia Airlines (MAS) Kita hanya boleh menjawab soalan ini jikalau kotak hitam pesawat itu ditemui.

2.         Adakah kemungkinan berlakunya serangan pengganas? 
 Pihak MAS tidak menolak sebarang teori. Namun, pegawai di Amerika Syarikat yang menghantar penyiasat FBI berkata tiada bukti berkaitan serangan pengganas buat masa ini. Apabila melihat kepada situasi ini,inilah masa yg terbaik utk Amerika masuk melintasi sempadan Asia tenggara,, CIA bantu dlm kes ini... Jika dikaitkan dgn pengganas,, negara berdepan tekanan besar.


Namun diberita-berita pro barat, kehilangan ini dikaitkan dengan pengganas.

Kenapa CIA begitu berkeras mahu membantu dalam misi mencari pesawat ini dan kenapa media barat terutamanya Amerika kerap kali menyelar China.

US cuba menimbulkan ketegangan dan mensabitkan China sebagai sasaran...

Jika  pesawat ni akhirnya diletup atau terhempas... China akan menuntut bela atas kematian rakyatnya.. Amerika juga akan menggunakan platform sebagai  FBI & CIA konononya utk menyekat serangan pengganas...

MAS Malaysia yang menjadi kambing hitam.Dalam pada masa yang sama, media barat melaporkan militan dari pengganas China yang bertanggungjawab sama seperti halnya menggunakan nama Al-Qaeda di Iraq yg dijadikan sasaran.

Militan ini dikatakan bertanggungjawab diatas kehilangan pesawat MAS MH370 namun dinafikan China.
Yang pasti pesawat tidak terhempas dan tidak dirampas.


3.         Saya juga difahamkan ada kemungkinan kehilangan ini disebabkan oleh dimensi lain.  Contohnya, bagaimana jika lohong hitam (atau 'black hole') menyebabkan kehilangan MH370?  Sebelum penemuan sebuah 'objek ' di Lautan Hindi, pembaca berita CNN Don Lemon bertanya kepada tetamu jemputannya jika lohong hitam itu mungkin menyedut pesawat tersebut dan ia kini dalam dimensi lain.   Lohong hitam kecil akan menyedut  seluruh alam semesta, jadi kita tahu ia tidak berlaku . Mungkin juga boleh dikaitkan dengan kehilangan misteri seperti dengan makhluk asing.  Sesetengah orang mendakwa bahawa UFO dikesan pada radar sebelum kehilangan pesawat itu. 

4.         MH370 cuba berpatah balik ke KLIA sebelum pergerakkannya hilang dari radar, adakah pesawat mengalami masalah?  Berdasarkan rakaman radar Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) dan Jabatan Penerbangan Awam (DCA) memang terdapat kemungkinan pesawat tersebut cuba berpatah balik sebelum komunikasinya terputus.
Namun, sehingga kini tidak diketahui permasalahan yang berlaku yang menyebabkan pesawat tersebut cuba berpatah balik.  Keadaan cuaca ketika penerbangan ini dilaporkan baik. Juruterbang pula mempunyai lebih daripada 18,000 jam penerbangan dan mula bertugas sejak 1981.

Malaysia Airlines ialah syarikat penerbangan yang mempunyai rekod yang baik. Pesawat Boeing 777-200  pula merupakan pesawat yang paling selamat serta dilengkapi dengan teknologi moden. Pesawat ini pernah mengalami kemalangan kecil sewaktu bergerak di landasan pada tahun 2012 tetapi telah dibaiki dan mendapat kelulusan untuk beroperasi semula. Kali terakhir pemeriksaan dilakukan adalah pada 10 hari lalu sebelum penerbangan.

Jika pesawat berpatah balik, seharusnya pusingan lebih daripada 90 darjah.  Sekiranya pesawat terbang terus, kita boleh andaikan pusingan yang berlaku itu adalah saat cemas di dalam pesawat.  Semasa flight hilang dari radar pada jam 2.40 pagi, negara-negara seperti China & Japan juga mempunyai unit kawalan trafik di negara mereka. Jadi untuk menghilangkan kesan pesawat ini menuju ke Timur adalah dengan berpatah balik kebarat, tapi tidak memasuki ruang udara Malaysia..Mengapa??  Jalan yang mudah adalah dengan memasuki kawasan yang tiada pengesanan radar.. dimanakah ia lokasi itu? Masih menjadi tanda tanya....

5.         Pemasalahan ini juga dikaitan dengan seorang individu yang sangat berharga bagi negara kita.  Siapakah dia?  Orangnya adalah Kapten Zaharie sendiri iaitu pilot pesawat tersebut.  Beliau adalah seorang pilot yang sangat-sangat berpengalaman dalam MAS.  Beliau sangat mahir selok belok pesawat Boeing dan segenap penerbangan MAS. 
Untuk menentukan hala tujuan pesawat, hanya pilot dan co-pilot yang boleh mengawalnya.  Pesawat ini bukanlah pesawat komersial buatan US daripada syarikat Boeing.  Kapten Zaharie memiliki satu kemahiran yang sangat unik berbanding pilot lain dalam MAS.

Kapten Zaharie mampu mendaratkan sebuah pesawat Boeing di landasan yang pendek daripada landasan yang sepatutnya.  Beliau pernah mendaratkan Boeing bersaiz besar di Lapangan Terbang Kuala Terengganu satu masa dahulu.  Di sini sudah ada satu petunjuk bahawa pesawat ini sudahpun ditarget oleh individu tertentu.  Kerana apa?  Saya rasa kerana pesawat ini membawa pelbagai aset berharga, antaranya Kapten Zaharie sendiri dan sekiranya pesawat dikehendaki melakukan misi terahsia maka kepakaran Kapten Zaharie sangat-sangat diperlukan.  Saya tidak mengandaikan Kapten Zaharie terlibat sevara langsung sekiranya laporan pesawat dirampas adalah benar.  Sebaliknya Kapten Zaharie adalah seorang yang baik dan sedang menjalan tugasnya dengan patuh dan taat.


  RUMUSAN TERKINI PANDANGAN SAYA

1) Dua pasport hilang berprofile tinggi dalam bidang askar/ ketenteraan.
2) Empat orang China yang mempunyai kepakaran dalam bidang kimia dan biologi  di dalam pesawat.
3) 27 anak Malaysia yang berada di dalam pesawat adalah dari syarikat motorola yang pakar dalam IT.
4) Boeing 777 sebelum bertolak ke beijing baru kembali dari Pakistan.
5) Pasport 2 orang yang hilang tidak di report pada interpol.
6) Semua negara besar telah menghulurkan bantuan kecuali Russia.
7) Boeing 777 boleh terbang lebih dari 11 jam dan boleh sampai di negara lain kerana perjalanan 777 adalah  pada waktu malam yang tidak dapat dijangkau.
8) 4 Bilionair China berada di dalam flight tersebut

No comments:

Post a Comment