Tuesday 29 April 2014

Jurnal - Selasa (29 April 2014)



                Pada hari ini,saya telah bangun pada pukul 6.30 pagi. Apabila saya bangun,hati saya berasa nak menangis kerana saya tidak dapat bangun untuk solat subuh berjemaah dan tidak dapat melaungkan azan. Jadinya.saya solatlah di bilik. Selepas solat,saya ke dewan makan untuk makan. Setelah itu,,saya balik ke bilik lalu mandi. Seperti biasa,rutin harian saya,tiada apa-apa pun yang berubah. Kalau berubah,saya akan ceritakan. Oleh sebab itu,izikan saya terus menulis jurnal ini dengan terus melompat ke kelas hari ini pula. Pada waktu pertama kelas hari ini,ialah PJK.Saya telah bermain ping pong bersama cikgu PJK iaitu Cikgu Rezawana. Mula-mula bermain,cikgu telah ‘smash’ bola saya,  Saya berjaya menangkisnya tetapi  telah menyebabkan saya terjatuh.  Sebenarnya permainan ini kurang seronok kerana tiada jaring. Setibanya pukul 9.00 pagi,kami telah berhenti bermain. Kami mengemas alatan yang  telah kami gunakan.

         Setelah itu,kami ke kelas English. Seperti yang dijangkakan,Cikgu masih belum hadir dan saya menyambung menyiapkan jurnal dan tugasan matematik. Setelah selesai menyiapkan kerja matematik,saya berehat seketika. Selepas itu,saya ke dewan makan. Sebelum ke dewan makan,kami telah ke kelas Matematik untuk meletakkan beg.Barulah kami menuju semula ke dewan makan. Sewaktu di dewan makan,kami terpaksa duduk berhimpit kerana dewan makan telah digunakan oleh level 2 untuk membuat research. Selepas makan,saya kembali ke kelas Matematik. Sewaktu kelas Matematik,saya telah membuat ulalngkaji semula chapter 1 iaitu tajuk directed number. Kami telah membuat latihan. Saya telah salah empat daripada lebih kurang lebih 10 soalan .(tak ingat sangat soalannya berapa dah kami buat).Kami belajar matematik sampai pukul 12.00 tengah hari.

                 Selepas itu,kami ke dewan makan. Lauk hari ini ialah ayam kari. Selepas makan,saya ke asrama. Selepas balik,saya keluar kembali pada pukul 1.00 kerana niat saya nak azan. Tetapi,saya rasa kecewa kerana saya sahaja yang azan. Selepas solat zuhur,saya balik ke hostel lalu tidur. Saya tidur hingga pukul 2.05 petang sahaja kerana saya mahu berjumpa dengan Puan Jamaliah atas sebab hendak memulangkan seluar yang sempit dan belajar vocabulary. Lebih kurang pada pukul 2.15 petang saya telah berjumpa dengannya. Dia telah menyoal saya tentang apakah maksud vocabulary tersebut. Dia memuji saya kerana saya faham dan dapat menjawab soalannya. 

                Selepas itu,saya telah ke kelas Kimia. Di kelas Kimia,saya telah menyemak jawapan dari apa yang telah kami jawab. Saya bersyukur kerana mendapat banyak betul juga. Sekarang,saya gembira kerana sudah ada sedikit perubahan kerana saya tidak mahu lagi berada di tempat yang rendah dalam peperiksaan. Selepas waktu Kimia,saya telah ke kelas seni persembahan. Dalam 20 minit, baru cikgu sampai. Cikgu telah menyuruh kami membuat ayat tanya dan cuba mengenal diri seseorag tanpa bertanya dan hanya melihat sahaja. 

          Selepas itu,kami ditugaskan untuk mencari pasangan dan terangkan ciri-cirinya. Pada waktu Aqil dan Amer tiba,Amer menyuruh Aqil supaya tidak memberitahu sifatnya sepenuhnya kerana sifat yang paling digemari oleh Amer ialah Playboy. Jadinya,Aqil akur. Pada kelas itu,hanya Zoey sahaja tiada. Saya teringat sebelum ni, dia ada marah saya kerana tak datang.Hati ni ada juga rasa macam nak marah pada dia kerana dia pun tak datang hari ini tapi terfikir tak baik sebab mesti dia ada sebab kenapa tak datang.Kita tak baik menuduh dan jaga tepi kain orang.Ianya tak baik. Selepas habis seni persembahan,
pelajar kelas 1K3 telah pergi ke kelas Miss Ing untuk mengambil Br1M. Saya gembira kerana wang itu dapat membantu kedua orang tua saya untuk diri saya.

           Selepas itu,saya balik ke bilik lalu solat. Selepas solat,saya menyambung semula jurnal dan buat latihan Fizik. Selepas mandi saya ke dewan makan. Selepas itu,saya bergegas untuk melaungkan azan. Hari ini, saya sangat gembira kerana dapat melaungkan azan solat maghrib. Seperti biasa,saya berjemaah solat maghrib. Selepas solat maghrib,saya ke asrama untuk ke tandas.Saya sempat ke bilik Zoey.Saya sudah menjangkakan bahawa dia tidak turun  berjemaah. Selepas solat isyak berjemaah,saya ke prep.

           Waktu prep,abang senior yang baik dengan saya iaitu dari kelas 5K3 antaranya abang yang baik itu ialah abang Bakhtiar,abang Afieq dan abang Amir Sa’ari. Pada mulanya,saya telah membuat kerja Fizik,kemudian saya telah membuat jurnal. Selepas membuat jurnal,saya menyambung membuat Fizik. Saya duduk bersebelahan dengan abang yang akan ke German kerana kepakarannya bertutur dengan Bahasa Jerman iaitu abang Afieq. Abang Bakhtiar pula akan ke UK. Dia mengambil bidang Kardiology. Selepas habis prep,seperti biasa saya akan membersihkan diri saya sebelum tidur.Saya rasa sangat mengantuk kerana hari ini sangat letih.

  The world is a book and those who do not travel read only one page.

No comments:

Post a Comment