Thursday 24 April 2014

Jurnal - Khamis (24 April 2014)



            Assalamualaikum,apa khabar. Sihat tak?Sekarang,saya cuba nak ubah gaya karya jurnal saya. Sebelum ni saya rasa sama je, skema sangat.,Mesti bosan. Ok,hari ini,saya telah bangun pada pukul 5.50 pagi.Saya terus pergi ke dewan makan untuk makan supaya saya tak perlu bergesa-gesa untuk ke perhimpunan. Setelah saya sampai di dewan makan,rupa-rupanya makanan masih belum tersedia,hanya sosej sahaja yang ada dan yang lain belum lagi. Tiba-tiba,terdengar suara azan subuh,saya terus ke surau. 

            Selama 15 minit menunggu,tetapi saya dan abang Azhar sahaja yang ada. Tunggu punya lah tunggu rakan yang lain untuk berjemaah, jadi saya pun menawarkan diri saya untuk azan di asrama supaya pelajar lelaki dengar. Kebetulan speaker rosak.Dalam perjalanan nak azan, hati kecil saya berkata “Alhamdulillah,ini adalah buat pertama kalinya setelah hampir tiga bulan aku di Permata dapat juga akhirnya melaungkan azan pada waktu subuh”.Saya berharap setelah saya azan adalah rakan-rakan yang lain terbangun dan sama-sama ke surau berjemaah. Alhamdulillah,sewaktu saya azan,ada juga orang yang berjalan menuju ke surau dan ada juga bilik yang menyala lampunya. Walaupun saya tahu ada diantara bilik yang masih belum menyala lampunya,tetapi saya tetap gembira  kerana dapat mengejutkan mereka untuk solat berjemaah,walaupun ada yang solat dalam bilik sahaja.

            Selepas itu,saya turun ke surau. Kami menunggu selama 5 minit lagi dan jemaah semakin ramai. Selepas solat Subuh,saya ke dewan makan untuk makan.Nak tahun menu apa yang belum terhidang tadi?Rupa-rupanya makaroni dan sosej. Selepas makan,saya pulang ke bilik dengan hati yang tenang dan gembira. Sesampainya di bilik,saya mengemas katil saya yang sudah saya biarkan tanpa berkemas buat seketika waktu setelah bangun tadi. Sesudah mengemasnya,saya ke bilik mandi untuk mandi. Selepas mandi,saya bersiap untuk ke perhimpunan. 

            Sebelum saya ke perhimpunan,saya ke bilik Zoey untuk membangunkannya tidur. Saya lihat, macam biasa rupanya dia masih tidur bersama laptop yang terbuka dengan permainan Minecraft.Tapi tak apalah kerana itulah minatnya.Sewaktu saya membangunkannya,dia menghalau saya dan menengking saya,Sedihnya saya kerana dia bukan berterima kasih kepada saya kerana telah membangunkannya yang memang telah lewat untuk ke tapak perhimpunan. Sebaliknya dia telah menunjukkan sikapnya yang negatif tapi saya bersabar sahaja kerana ada hikmahnya. 

            Selepas itu,rakan sebilik dia bagi tahu saya kemungkinan  zoey sudah tidak mandi pagi lebih dari dua hari kerana dia tidur hingga pukul 1 atau 2.Jadi sebab itlah dia bangun lambat dan tidak dapat menunaikan solat subuh.Saya bersama dengan abang kerana hendak membangunkan Zoey saya dan abang sebilik telah terlambat ke perhimpunan.Terkejut saya.Tapi selamatlah juga kerana ada ramai lagi yang lambat,jadi tidakllah saya malu sangat. 

            Selepas perhimpunan,kami ke kelas Agama Islam. Hari ini, cikgu tiada kerana cikgu kurang sihat,Nak tahu hari ini apa terjadi di dalam kelas? Zoey telah menolak meja saya sehingga menyebabkan senak pada perut saya.Geram betul saya kerana tiba-tiba dia bersikap begitu.Jadi saya menolak balik. Selepas itu, saya beredar kerana malas nak layan dan membesar-besarkan perkara ini. 

            Selepas waktu Agama Islam,kami ke kelas Sejarah. Hari ini,kami kena present tugasan yang telah diberi hari itu. Saya telah membentangkan tugasan bagi kumpulan saya.Hari ini saya dapat satu pujian yang sangat mengembirakan hati saya.Cikgu memuji saya kerana saya seorang yang pandai dan berani bercakap dan membuat perbentang di hadapan kelas. Cikgu juga sempat menegur kumpulan yang membuat perbentangan yang kurang jelas suaranya seperti perlahan.Sebelum saya ke kelas seterusnya,saya ingin bertanya kepada cikgu adakah betul zaman paleolitik,zaman mesolitik,zaman neolitik,zaman gangsa dan zaman logam tidak pernah wujud kerana baru-baru ini ketika di surau telah ditayangkan video ‘Dunia Akhir Zaman’ . Tetapi,tiba-tiba Amer pula menegur saya supaya tidak perlu bertanyakan soalan itu. 

            Hari ini,saya tidak ke dewan makan kerana sudah kenyang,saya pergi ke makmal Biologi. Selepas tunggu dalam beberapa minit,rupanya kelas Bio tiada. Tiba-tiba Zoey datang. Saya ingin bergurau dengannya.Saya sempat bergurau dengannya tetapi kata-kata saya telah menyinggungnya.Saya kata siapa kencing tak tutup pintu,dia datang lalu menendang saya dan membawa lari beg saya. Selepas waktu itu,saya ke Makmal Komputer lalu membuat jurnal di sana sampai pukul 11:30. Kemudian,saya ke kelas Bahasa Melayu di Makmal Bahasa. Pada hari ini,kami telah diajar cara membuat novel dan kami ditugaskan untuk membuat 5 novel dan minimum 3 dan maksimum lebih 3. Sebelum kami diajar membuat Novel,cikgu telah menyemak blog kami untuk memastikan jurnal dibuat setiap hari. Tiba-tiba,rupanya ada orang yang tidak pernah membuat langsung iaitu Zoey Zeffey. CIkgu telah memoton markahnya. Sebenarnya,Zoey tidak pernah mendengar apa yang diajar oleh cikgu sewaktu Bahasa Melayu,sebaliknya dia bermain 'Minecraft' sewaktu cikgu mengajar. Rupanya,hari itu dia telah 'download' pada komputer yang telah selalu dia duduk tu.

            Selepas waktu BM,saya turun bersama Cikgu Mior dan kawan saya Hafiz. Selepas itu,kami berpecah. Kami ke dewan makan dan Cikgu Mior ke blok Pensyarah. Menu pada hari ini ialah ayam rendang.Emmmmmmm sedapnyaaaa. Sehingga menjilat jari. Saya balik ke bilik lalu solat dan membuat jurnal. Petang ini saya tidak tidur. Pada pukul 2:17 petang ,rakan sebilik saya telah mengambil kain mandinya lalu menghembuskan hingusnya, ini telah menyebabkan saya rasa nak termuntah.

            Selepas itu,saya ke kelas bahasa Jepun bersama Harith 1K1. Di kelas bahasa Jepun,saya telah belajar sedikit Katakana. Sebelum kelas bahasa Jepun berakhir,ketua darjah 1K3 memberitahu bahawa pada pukul 5:15 petang nanti akan ada ‘story telling’ bagi  yang belum mempersembahkannya. Selepas giliran saya , saya pergi ke makmal muzik untuk mini orckestra pula tetapi malangnya apabila saya sampai tiada kelas. Penat naik tingkat 3 . Selepas itu,saya balik ke bilik lalu mengambil bed ping pong dan mengambil jaring. Kemudian,saya pergi ke dewan seberguna untuk bermain. Sewaktu perlawanan antara saya dan dia , saya memberi  bola yang tidak pernah orang lain dapat tangkis tetapi dia  berjaya. Perlawanan hari ini saya kalah 11- 8. 



          Selepas mandi,saya ke dewan untuk solat maghrib dan isyak. Selepas solat, walaupun saya demam saya tetap pergi ke kelas prep. Saya menyambung buat lab report chemistry. Selepas prep,saya balik ke bilik,siapkan sedikit jurnal dan tidur.Semoga demam saya sembuh hendaknya.

              -The most difficult thing is the decision to act, the rest is merely tenacity-

No comments:

Post a Comment