Sinopsis
- Ringkasan cerita lebih kurang 100 -150 patah perkataan.
- Mengandungi huraian cerita mengikut urutan masa berdasarkan plot.
- Tema ialah persoalan utama yang diungkapkan dalam sesuatu karya, sama ada secara langsung (eksplisit) atau tidak langsung (implisit).
- Persoalan bermaksud perkara-perkara sampingan atau isi yang lebih kecil yang ada hubungannya dengan tema sesuatu karya.
- Watak ialah pelaku atau tokoh dalam sesuatu karya yang menggerakkan cerita dengan cara berinteraksi sesama watak dan alam.
- Perwatakan pula ialah pelukisan tentang watak dari aspek luaran dan dalaman.
- Pelukisan watak itu boleh dilakukan secara langsung atau secara tidak langsung olen pengarang melalui aksi, tutur kata, atau watak-watak berkenaan.
- Dalam sesuatu cerita lazimnya terdapat istilah yang berkaitan dengan aspek watak, iaitu watak utama, watak sampingan, watak bundar, watak pipih, watak dinamik, watak statik, protagonis dan antagonis.
- Sifat perwatakan digambarkan melalui tindak-tanduknya, cara berfikir, cara bercakap, rupa paras, fizikalnya, kepercayaannya dan ideologi, serta gambaran perasaan seseorang atau watak itu.
- Watak pipih lazimnya tidak kompleks, tidak berkembang, dan tidak memeranjatkan pembaca.
- Watak bulat amat menarik kerana watak jenis ini menuju ke pelbagai arah sama ada menambah pengalamannya, mengubah sikapnya, dan fizikalnya.
- Watak dinamik ialah watak yang mengalami pelbagai konflik, persoalan, dan permasalahan dari awal hingga akhir.
- Watak statik atau kaku tidak mengalami apa-apa perubahan, perkembangan, dan tidak bergerak.
- Watak yang berperanan amat penting disebut watak utama. Watak yang kurang penting dalam cerita disebut watak sampingan.
- Watak protagonis ialah watak utama dalam sesebuah cereka. Watak ini tidak semestinya orang yang baik, tampan, dan berperikemanusiaan. Dia mungkin diktator, koruptor, penjenayah, dan sebagainya. Watak antagonis menjadi penentang atau lawan kepada watak protagonis.
- Walaupun begitu, untuk kajian komsas, hanya watak utama dan watak sampingan yang diberikan tumpuan.
Binaan plot:
- Plot ialah sesuatu yang menghubungkan peristiwa-peristiwa dalam sesebuah cerita. Setiap penstiwa dari awal hingga akhir berdasarkan hukum sebab dan akibat.
- Plot mengemukakan perkara yang terjadi dan sebab perkara itu terjadi. Setiap perkara berhubungan berdasarkan faktor-faktor sebab dan akibat.
- Susunan cerita bergantung pada fantasi dan kreativiti pengarang. Plot dirangka dengan teliti dan tidak semestinya berurutan peristiwanya dari awal hingga akhir atau kronologi. Plot ialah penyusunan kronologi yang diubah suai mengikut kemahuan pengarang.
- Teknik penyusunan plot yang menarik ialah penyusunan peristiwa secara tidak kronologi. Pengarang haruslah cekap, kreatif, dan bijaksana menyusunnya sehingga mencapai peleraian.
- Permulaan plot ialah peringkat permulaan (eksposisi), iaitu untuk memperkenalkan watak-watak, latar, dan suasana.
- Perkembangan plot mengakibatkan konflik.
- Peristiwa berkembang kepada peringkat pertengahan cerita, iaitu perumitan (komplikasi).
- Perumitan menuju kepada puncak (klimaks) apabila tercapainya konsentrasi yang maksimum.
- Kemudian urutan cerita menuju kepada peleraian. Kadang-kadang puncak dijadikan pengakhiran cerita bagi sesetengah cereka.
Teknik Plot:
- Teknik plot ialah cara pengarang mengembangkan plot ceritanya supaya menarik.
- Antara teknik plot termasuklah seperti yang berikut:
(a) Imbas kembali
1.
Imbas kembali merupakan
suatu teknik pengarang mengenang semula peristiwa yang pernah dialaminya.
2.
Peristiwa itu boleh
diimbas kembali melalui pemerian pengarang atau khayalan, dialog, monolog, atau
monolog dalaman
(b) Imbas muka
1.
Imbas muka merupakan
cara pengarang memberikan bayangan awal atau ramalan tentang sesuatu
peristiwa yang akan berlaku kesan daripada aksi-aksi watak dalam cerita
berkenaan.
2.
Imbas muka dapat
mewujudkan keyakinan dalam kalangan pembaca terhadap sesuatu yang akan berlaku.
(c) Saspens
1.
Saspens atau ketegangan
ialah peristiwa dalam cerita yang menimbulkan keadaan tertanya-tanya atau
perasaan ingin tahu di kalangan pembaca tentang peristiwa yang akan berlaku
selanjutnya.
(d) Konflik
1.
Konflik merupakan
pertentangan antara dua pihak atau dua kekuatan dalam satu urutan plot.
2.
Konflik boleh berlaku
secara dalaman, iaitu konflik dalam diri watak dan secara luaran, iaitu antara
watak dengan watak yang lain atau antara watak dengan alam sekitar.
3.
Konflik dapat juga
digambarkan melalui pertentangan pendapat, idea, sikap, atau pemikiran?
(e) Kejutan
1.
Kejutan ialah perubahan
dalam urutan peristiwa yang berlaku secara tiba-tiba tanpa diduga oleh pembaca.
2.
Lazimnya, kesan yang
timbul daripada kejutan tidak sama dengan yang diduga oleh pembaca.
(f) Dialog
1.
Dialog merupakan
pertuturan antara dua watak atau lebih daripada dua watak.
2.
Melalui dialog antara
watak-watak inilah biasanya tergambar pendapat atau
fikiran yang berkaitan dengan tema.
Latar berperanan
memberikan suasana kepada peristiwa dan manusia yang terdapat dalam cerita.
Latar
penting dalam mengembangkan tema,
persoalan, plot, watak, dan perwatakan. Idea, plot, dan watak akan lebih hidup
jika berada dalam situasi pelbagai latar.
Latar merangkumi
pelukisan geografi, topografi, pemandangan, bangunan, peralatan, tanggungjawab
watak, waktu, dan sebagainya.
Latar terbahagi
kepada empat jenis, iaitu:
(a) Latar
tempat
Merupakan
ruang atau tempat peristiwa berlaku yang
berkaitan dengan lokasi geografi.
(b ) Latar
waktu atau masa
Menunjukkan masa
peristiwa berlaku seperti zaman, era, sejarahnya, atau musimnya.
(c) Latar
masyarakat atau citra masyarakat
Menunjukkan gambaran
keadaan masyarakat dalam cerita merangkumi bangsa atau etnik, status dan
kehidupan sosial, ekonomi, dan sebagainya yang bersesuaian dengan watak.
(e)
Latar peralatan cerita dan watak
Alatan yang digunakan
oleh watak dalam sesebuah cerita.
Sudut pandangan
berperanan untuk mengisahkan sesuatu cerita dan menjelaskan pihak yang
men-ceritakan sesuatu kisah. Maka sudut pandangan mempunyai hubungan yang erat
dengan watak.
Menurut Anwar Ridhwan
(1985), sudut pandangan ialah cara bagaimana pembaca dihidangkan dengan bahan
cerita atau bagaimana pengarang memilih cara yang terbaik untuk menyampaikan
ceritanya.
Teknik sudut
pandangan:
(a)
Sudut pandangan orang pertama
Pengarang bercerita
sendiri atau terlibat dalam cerita sebagai watak utama atau watak
sampingan. Sudut pandangan ini disebut sebagai gaya aku, iaitu
cerita itu dibawakan seluruhnya oleh watak aku, orang pertama, secara
subjektif. Maknanya pengarang terlibat secara aktif. Teknik ini digunakan untuk
menjadikan cerita lebih realistik.
(b)
Sudut pandangan orang ketiga
tidak terbatas (serba tahu)
Kerap digunakan oleh
pengarang yang mengisahkan ceritanya melalui watak lain menggunakan kata ganti
nama diri ketiga, iaitu dia dan mereka atau lengkap dengan nama.
Pengarang bersikap serba tahu dan bebas bercerita untuk mengemukakan emosi,
fikiran, dan pergolakan jiwa watak-watak.
(c)
Sudut pandangan orang ketiga terbatas
Pengarang
tidak menceritakan semua peristiwa
atau watak tetapi hanya akan
memilih watak-watak
tertentu dan penceritaannya tertumpu
kepada mereka. Watak-watak lain diceritakan serba sedikit sahaja.
(d)
Sudut pandangan objektif
Pengarang hanya
menceritakan segala sesuatu yang dilihat dan didengarnya (melapor) dan masih
menggunakan kata ganti nama diri ketiga. Bezanya pengarang tidak terlibat dalam
cerita. Maka pembaca berpeluang membuat penilaian sendiri terhadap cerita
tersebut.
Jenis Gaya Bahasa
|
Huraiannya
|
(a) Diksi
|
|
(b) Ayat
|
|
(c) Personifikasi
|
|
(d) Simile
|
|
(e) Metafora
|
|
(f) Hiperbola
|
|
(g) Sinkope
|
|
(h) Rima
|
|
(i) Asonansi
|
|
(j) Aliterasi
|
|
(k) Pengulangan
|
|
(l) Perlambangan
|
|
Antara contoh nilai ialah:
- Baik hati
- Berdikari
- Hemah tinggi
- Hormat-menghormati
- Kasih sayang
- Keadilan
- Kebebasan
- Keberanian
- Kebersihan mental dan fizikal
- Kejujuran
- Kerajinan
- Kerjasama
- Kesederhanaan
- Kesyukuran
- Rasional
- Semangat bermasyarakat dan nilai-nilai lain yang bersesuaian.
Pengajaran
ialah peringatan/pedoman/perutusan/amanat/mesej yang ingin
disampaikan oleh pengarang dalam karyanya kepada pembaca/penonton.
Dalam
karya tradisional, ia disampaikan secara tersurat/secara langsung tetapi
dalam karya moden, ia disampaikan secara tersirat/tidak langsung.
Gunakan
nilai sebagai asas untuk menjawab. Jika nilai positif, mulakan ayat
jawapan anda dengan
- Kita hendaklah ……..
- Kita seharusnya…….
Jika nilai negatif, mulakan ayat
jawapan anda dengan
- Kita jangan….
- Kita tidak
boleh….
…diikuti dengan contoh dalam teks.
No comments:
Post a Comment