Saturday 17 May 2014

Jurnal - Jumaat (16 Mei 2014)



Hari ini saya bangun agak lambat.Sebenarnya macam biasa, set jam pukul 5 lebih , bangun, mengantuk, tidur, bangun, mengantuk, tidur.Tengok-tengok dah 6.40pagi.Apa lagi macam lipas kudung le siapkan diri.Tetap tidak berubah.Tidur tetap nombor satu.Awalnya nak ulangkaji tapi tidur pula.Menyesal sekejap aje tapi nanti dah mengantuk lupa.

Hari penghulu hari.Saya dan kawan-kawan lain akan menduduki peperiksaan bagi matapelajaran Kimia dan PJK.Tapi yang penting hari ini ialah Hari Guru.Selamat Hari Guru buat guru-guru saya diPermata Pintar.Tidak lupa juga kepada semua guru saya sebelum ini dan juga tidak lupa kepada ibu dan ayah saya.Tiada mereka yang bergelar guru, tiadalah saya di sini semuanya berkat tunjuk ajar, bimbingan dan doa mereka.Terima kasih cikgu....
Saya ke dewan peperiksaan sebelum pukul 9.00pagi.Setelah mendapat kertas peperiksaan bagi kimia saya terasa amat sukar sekali untuk menjawabnya.Tetapi saya cuba yang termampu.Saya keluar dewan dengan bermacam perasaan.

Saya pulang ke asrama dan bersiap untuk pergi sembahyang Jumaat.Sebelum itu saya ke dewan makan untuk makan.Saya dapat menaiki bas untuk ke masjid.Sebelum masuk ke dalam masjid, saya dikejutkan dengan satu suara memanggil nama saya.Rupa-rupanya ayah Zoey.Dia mengajak saya menaiki keretanya apabila pulang ke asrama.Saya mengajak Hafiz bersama.Kami telah singgah di kafe Kris Mas dan makan.

Waktu petang, pukul 3.00 saya menjawab soalan PJK pula.Kami pelajar foundation menjawabnya dalam masa yang singkat sahaja tidak sampai 30 minit dewan telah tiada orang.Agak-agaknya semua pelajar rasa macam senang.

Setelah sampai di asrama, saya mengemas barang-barang untuk dibawa pulang.Ibu dan bapa saya akan menjemput.Mereka begitu risau apabila minggu peperiksaan ini saya tidak bersungguh-sungguh mengulangkaji.Apabila mereka menelefon saya pasti tengah tidur atau baru bangun atau hendak tidur.Itulah yang merisaukan mereka.Tapi sebenarnya duduk di Permata ini memang selalu nak tidur sahaja apabila nampak katil dalam bilik.

Selepas solat Asar, saya menelefon Hafiz mengajaknya ke makmal bahasa untuk menyiapkan tugasan Self Development.Tajuk tugasan kali ini ialah 21st Century Skill.Alhamdulillah akhirnya siap juga tugasan kumpulan kami.

Setelah siap, saya lihat ibu dan ayah saya telah menunggu di tapak asrama.Dalam pukul 7.15malam sebelum maghrib, kami bertolak ke rumah.Seperti biasa, setelah solat Mahgrib di Perhentian Nilai,saya akan tidur sepanjang jalan.Kali ini saya bangun dan berada di halaman rumah pengasuh kakak saya.Rupa-rupanya pengasuh kakak saya telah berjanji membuatkan makanan kegemaran kakak saya iaitu lempeng dan sambal lada.Rupa-rupanya sebab itulah ayah singgah.Akhirnya saya sampai di rumah dalam pukul 10.00malam.



No comments:

Post a Comment