Friday 2 May 2014

Jurnal - Khamis(1 Mei 2014)



                Hai kawan-kawan.Hari ini seronok kan.Sebab apa?Cuti....Hari Pekerja.Tapi bagi saya ialah hari yang penuh bererti kerana hari ini adalah ulang tahun kelahiran saya.Genaplah hari ini umur saya 12 tahun.Dalam kegembiraan itu,ada juga sedikit kesedihan.Sebelum ini tarikh 1 Mei, saya akan bersama-sama keluarga dan meraikan ulang tahun kelahiran saya.Tapi tahun ini saya tidak dapat meraikannya bersama keluarga.Saya kuatkan semangat kerana tidak semestinya apa yang kita minta semuanya boleh dapat.Saya pun kena memahami dan belajar menyesuaikannya dengan situasi saya sekarang.Sekurang-kurangnya keluarga saya telah mengucapkan Selamat Hari Lahir  tepat pukul 12.00 malam tadi.Wah,nanti saya balik kampung boleh lah buat kad pengenalan.

Pagi ini dengan penuh semangat saya bangun pagi.Abang sebilik saya tiada kerana dia bersama dengan dua orang rakannya ke Kuantan.Seperti biasa selepas solat saya ke dewan makan.Saya tidak sabar untuk menunggu pukul 7.30pagi.Hari ini kami ada explorace yang telah dirancang oleh MTK.Kami telah diagihkan kepada 12 kumpulan.Saya masuk kumpulan 7 bersama Izwan pelajar foundation.Perkara yang tak boleh lupa ialah kami terpaksa makan telur tak masak,garam dan blak paper.Seronoknya kerana kami dapat merapatkan lagi perhubungan dalam explorace ini. Saya juga sangat gembira di chekpoint Abang Azfar. Tugasannya ialah saya dipasangkan lagu kuat-kuat lalu meneka apa yang mereka tengah cakapkan. Alhamdulillah,saya berjaya menjawab semua soalan. Aktiviti ini sampai tengah hari juga.

Selepas itu, kami ke dewan seberguna untuk acara penyampaian hadiah.Kumpulan saya mendapat saguhati sahaja.Walaupun tidak mendapat tempat 1,2 atau 3 tapi saya tetap gembira kerana kumpulan kami telah cuba yang terbaik.Habis acara penyampaian hadiah saya terdengar Abang Aniq beritahu kepada Abang Hathim hari ini ada birthday boy.Rupa-rupanya mereka ada kejutan buat saya.Saya telah dilumuri tepung yang telah dicampur dengan air dan kemudian nyanyian lagu Happy Birthday daripada pelajar-pelajar Permata buat saya.Saya begitu terharu campur gembira kerana tidak sangka semuanya untuk saya.Begitulah gambar saya sewaktu kena tepung,waktu tu sangat gembira yang tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata.Terima kasih kawan-kawan, abang-abang dan kakak-kakak.

Saya balik ke bilik dan terus ke bilik air untuk membersihkan baju yang terkena tepung.Tengah hari itu setelah solat, saya ambil keputusan untuk tidur kerana terlalu penat.Saya pun tidur.Dalam pukul 5 saya telah dikejutkan oleh Muaz.Dia suruh saya ke pondok depan blok pensyarah,Saya tengok kereta ayah saya ada.Rupa-rupanya keluarga saya pula buat kejutan kepada saya.Saya tidak sangka ibu, ayah dan kakak saya datang kerana sudah lewat petang.Bukan keluarga saya saja yang ada tetapi beberapa orang kawan-kawan lelaki foundation bersama ibu dan ayah Zoey pun ada.Saya punya le terperanjat bercampur telalu gembira.Saya dapat tahun ibu saya telah berpakat dengan meminta tolong Muaz untuk memanggil kawan-kawan.Saya tidak tahupun.Kakak dan ibu telah bersusah payah memasak sendiri dua biji kek.Itulah kali pertama mereka belajar dan masak kek.Kemudian ibu juga masak mi hoon sup,nuget,pisang rebus, ubi kayu goreng.Ibu juga bawa gula-gula,kacang,buah tembikai susu dan jambu air merah untuk kawan-kawan.Sebelum balik ibu menyuruh saya memberikan kawan-kawan cenderahati iaitu hokaido cup kek yang dibuat oleh kakak dan sebatang pen.Saya juga tidak lupa beri cenderahati itu kepada beberapa orang abang. Saya betul-betul tidak menyangka keluarga saya buat semua itu.Saya sangat sayang keluarga saya.Terima kasih.

Waktu prep, saya menyambung novel saya untuk bab 4 tetapi masih belum siap lagi. Saya merancang untuk menyambungnya pada hari Sabtu dan Ahahd nanti.Saya berhenti dan menyiapkan sedikit jurnal untuk semalam.Saya tidur malam awal sedikit kerana penat tapi gembira.

 Either you run the day, or the day runs you.

No comments:

Post a Comment