Friday 1 April 2016

JURNAL JUMAAT ( 1 APRIL 2016 )

Hari ini satu program telah dirancang kepada kami pelajar PERMATA iaitu  kempen Hey I’m not rubbish.  Saya begitu gembira. Kelas saya telah membuat prototype Self-soating-money.  Kami telah memberikan kerjasama dalam sepasukan. 

Sebelum solat Jumaat, kami ada usrah.  Ketua kumpulan, Naqib ialah rumit saya sendiri iaitu abang Fawas. Saya amat suka berada di dalam kumpulan beliau.  Semasa usrah , kami telah membicangkan tentang Hidayah: Petunjuk kebenaran.  Saya telah tertarik dengan satu ayat yang disampaikan oleh oleh rumit saya.  Kita telah diberikan hidayah khawa ( Pancaindera ).  Inilah kurniaan yang berupa pancaindera yang lima kepada kita.  Dengan mata, kita boleh melihat, dengan lidah dapat merasa, hidung menghidu, dengan telinga kita mendengar dan dengan sentuhan kita dapat bertindak balas terhadap sesuatu.  Dengan hidayah inilah kita dapat hidup untuk merasa makanan, selamat daripada sesuatu bahaya fizikal, berjalan dan sebagainya.  Dengan hidayah Khawas, hidup tidak lagi sekadar hidup, tetapi kita telah dapat menikamti hidup. Namun, hidayah khawas juga terbatas.  Pandangan mata hanya boleh melihat yang tersurat.  Tetapi ia tidak mampu mentafsirkan apa yang dilihat.  Kerana itu kerap kali manusia tertipu dengan pandangan matanya.  Kita selalu melihat fatamorgana, dari jauh ia kelihatan seperti air yang tergenang, tetapi apabila dekat barulah kita sedar ia hanya panas yang sangat membahang.


Begitulah, tidak semua yang kita lihat, dengar, bau, sentuh dan rasa, benar atau betul seperti hakikatnya.  Mata, tangan, telinga, lidah boleh tertipu.  Tafsiran adalah peting bagi semua hidayah khawa itu.  Ilmu yang bernilai ini akan saya gunakan untuk menyuluh kehidupan saya yang mendatang.  Alhamdulillah akhirnya jurnal untuk minggu ini dapat saya selesaikan dengan sempurna mengikut tempohnya.  Jumpa lagi kawan-kawan pada jurnal minggu hadapan dengan cerita yang lain.

No comments:

Post a Comment