Friday 1 April 2016

JURNAL ISNIN ( 28 MAC 2016 )

Assalamualaikum,
Hari ini minggu masuk minggu kedua, saya terpaksa menyempurnakan jurnal ini walaupun sememangnya berat untuk melaksanakannya.  Tapi apakan daya, tugasan ini juga penting untuk membantu peperiksaan bagi semester ini.  Saya akan cuba juga untuk mendisiplin kan diri ini supaya tidak menangguhkan kerja.

Pagi ini perjalanan hidupku dikejutkan oleh diriku sendiri kerana aku mahu ke tandas.  Selepas itu, seperti biasa saya akan menunaikan solat berjemaah di surau.  Hari ini tiada apa yang banyak ingin saya cerita.  Pembelajaran saya pada hari ini ialah Sejarah à English à Biology .  Memandangkan harii ini, guru-guru menghadiri mesyuarat, kami hanya belajar Sejarah sahaja.   

Kami pergi makan tengah hari setelah sesi pembelajaran pagi tamat.  Sewaktu kami makan tengah hari, kami digemparkan dengan satu berita iaitu prep akan dijalankan pada pukul 8-10 malam sementara itu waktu  solat Isyak diganjakkan pada pukul 10.15 malam.  Sebagai seorang pelajar sememangnya perlu akur terhadap sesuatu  peraturan yang ditetapkan.  Namun saya juga mempunyai pandangan sendiri.  Saya tidak faham dan mengerti sebab-sebab peraturan ini perlu dilaksanakan.  Daripada sudut pandangan saya hanya satu sebab yang kurang bersesuaian iaitu waktu solat perlu disegerakan dan tidak dilengah-lengahkan.   Saya berharap sangat agar ketetapan ini belum kesahihannya.  Seperti sebelum ini, isu peraturan makan berhidang di dewan makan yang diubah  kurang memuaskan hati para pelajar walaupun saya sudah menerimanya dengan hati yang terbuka.
Diharap isu ini pula tidak akan menjadi isu hangat kelak seperti isu tersebut. Semoga pihak pentadbir dapat memikirkan pandangan pelajar yang terpaksa mengharunginya di samping objektif pihak pentadbir sendiri untuk menetapkan peraturan tersebut.

Petang ini saya hanya berada di dalam bilik memandangkan waktu bahasa Arab saya ditangguhkan.  Setelah solat, saya tertidur.  Petangnya saya telah mengambil kesempatan pergi bermain ping pong untuk menajamkan lagi teknik kemahiran saya  bermain.  Saya bermain dengan Harith Hanafi. 


Rutin biasa saya pada malam hari ialah menunaikan solat berjemaah Mahgrib, mendengar ceramah kemudian solat Isyak.  Setelah itu ke kelas prep dan pulang  ke asrama menyiapkan sedikit tugasan sebelum akan mengharungi hari-hari mendatang yang baru esok hari.

No comments:

Post a Comment