Friday 1 April 2016

JURNAL KHAMIS ( 31 MAC 2016 )

Perlukah hidup kita dimulakan dengan tangisan.  Tangisan ini ada maknanya tersendiri.  Tangisan bayi yang lahir ke dunia diibaratkan adalah berpunca daripada gangguan syaitan.  Mungkin manusia berkata, ‘ Tidak !’  terhadap gangguan syaitan itu.  Begitulah erti tangisan.

Manakala ahli perubatan pula menjelaskan bahawa tangisan pertama perlu untuk mengepam oksigen.  Di mana tangisan itu adalah untuk mengepam oksigen ke paru-paru yang baru berfungsi.  Apapun makna dan tafsirannya, hidup memang dimulakan dengan tangisan, dicelahi dengan tangisan dan diakhiri  dengan tangisan.  Tidak ada manusia yang lahir dengan ketawa !

Begitulah mukaddimah saya untuk jurnal hari ini.  Hari ini memang hari yang penuh cabaran bagi saya.  Tangan saya yang sakit sudah beransur baik dengan izin  Allah dan mungkin juga dibantu oleh usaha saya menggunakan ais batu.   Hari ini, waktu pertama  pembelajaran kelas saya ialah self development. Sewaktu kelas tersebut, Dr Rorlinda telah membuat pelbagai aktiviti yang sangat menarik.  Waktu Mathematic bersama cikgu baru iaitu cikgu Elena kali ini, saya dapat simpulkan ada sedikit perubahan berbanding sebelum ini kelas pertama beliau yang sangat senyap dan hambar.SAya berharap kelas-kelas tersebut cikgu Elena dapat menambat hati kami untuk minat belajar dengan beliau memandangkan matapelajaran Mathematic ini amat penting kepada kami. Pada mulanya, saya rasa agak susah tajuk yang diajar oleh beliau, tetapi saya telah membuat ulang kaji terlebih dahulu kerana memandangkan esok saya juga telah dimaklumkan ada post test. Rupa-rupanya tidaklah begitu sukar cuma mungkin cara pengajaran cikgu  yang kurang untuk saya  mudah memahami .  In sha Allah semuanya kerana saya terpaksa berusaha sendiri dan lebih untuk berjaya lebih ke hadapan.

                                                                                                              

No comments:

Post a Comment