Saturday 30 April 2016

JURNAL RABU ( 20 APRIL 2016 )

            Pagi ini, saya bangun pada pukul 5.50 dengan dikejutkan oleh ibu saya yang telah begitu lama tidak menggunakan telefon bimbit untuk mengejutkan saya.  Hari ini kami pelajar Asas 3 akan ke PERMATA Insan USIM untuk mendengar ceramah oleh seorang penceramah terkenal antarabangsa iaitu Dr Zakir Naik.  Sudah tentu nama penceramah ini tidak lagi asing bagi majoriti rakyat Malaysia kerana beliau telah berjaya mengislamkan ramai orang sewaktu ceramah beliau dan menjawab pelbagai persoalan yang ramai orang sendiri tak terfikir nak jawab dan beliau berjaya menjawab dan membuatkan orang lain tak boleh berdebat dengan beliau.

             Selepas saya bangun, bingkas saya mandi dan seusai mandi, saya bersiapkan diri dan terus pergi ke dewan makan untuk makan.  Tetapi, rupa-rupanya, kami sudah dibungkuskan makanannya dan kami akan makan di dalam bas.  Oleh itu, saya dan rakan saya pergi ke tempat berkumnpul yang telah diberitahu.  Sebeum memasuki bas, Karamie telah mengedarkan makanan yang sudah dibungkus sebenar tadi kepada kami dan kami pun menaiki bas.  Di dalam bas, saya telah mengambil tempat di belakang sekali kerana saya mahu tidur dan saya telah menjagakan tempat Mursyid, tetapi kerana kelewatan Mursyid lambat masuk dalam bas, Izwan telah duduk di sebelah saya.  Tak apalah.  Dan dalam jam 7.45, kami sampai di PERMATAinsan USIM.  Ini merupakan kali pertama saya melihat Kompleks PERMATAinsan.  Corak binaan kompleksnya berteraskan keislaman, cuma nampak sesak kerana antara 1 blok pembelajaran dan 1 blok pembelajaran lain dekat. 

            Kami pun turun daripada bas.  Kami bergerak ke Dewan mereka.  Dan kami pun disambut oleh pelajar PERMATAinsan.  Dan kami mengambil tempat duduk.  Setelah menunggu 15 minit, Dr Zakir Naik pun tiba.  Dan mulalah ceramah beliau.  Dalam pukul 10.30, ceramah beliau tamat.  Dan sesi fotographi pun dimulakan dengan PERMATAinsan seterusnya kami.  Dan kami pun pulang ke UKM.  Di dalam bas, saya tidur.  Apabila bangun, tahu-tahu, sudah berada di depan Auditorium.  Dan jam menunjukkan pukul 11.25.  masih ada satu kelas terakhir yang kami perlu datang.  Kelas saya iaialah Muzik.  Saya berfikiran mungkin Dr Ridzuwan tidak hadir kerana tadi di PERMATAinsan, beliau ada.  Oleh demikian, saya Afiq dan Syed balik ke asrama.  Dan sampai di asrama, kami pun berpecah.  Oleh itu, saya pulang ke bilik dan tidur.  Saya bangun dikejutkan oleh Aqil kerana menyuruh saya solat.  Saya tengok jam sudah pukul 3.30.  saya bergegas ambik wuduk dan solat.  Selepas itu, saya tanya dia bahawa muzik ada kelas ke tidak, dia kata ada.  Kiranya, saya tidak hadir ke kelas Muzik.  Saya ingatkan tak ada kelas sebab Dr Ridzuwan di USIM.  Dan saya tanya kepada Syed dan Afiq, mereka pun sama tidak pergi.  Tak apalah, lain kali jangan tidur.


            Itu sahaja cerita menarik untuk hari ini.

No comments:

Post a Comment